Επισκευή service μοτέρ πλυντηρίων ρούχων

Τεχνικός τήλ 6992340589

 
Η επισκευή και το service τον μοτέρ πλυντηρίων ρούχων εξελίσσεται καθώς εξελίσσεται και η τεχνολογία κατασκευής των ηλεκτροκινητήρων των πλυντηρίων ρούχων
 
Στις πρώτες κατασκευές πλυντηρίων ρούχων οι ηλεκτροκινητήρες ήταν μονοφασικοί επαγωγικοί κινητήρες με πυκνωτή
 
Μετά οι κατασκευαστές πλυντηρίων εισήγαγαν τους ηλεκτροκινητήρες με συλλέκτη και ψύκτρες τύπου universal
 
Τώρα τελευταία οι κατασκευαστές πλυντηρίων ρούχων χρησιμοποιούν τους ηλεκτροκινητήρες DC inverter
 
Σε αυτό το άρθρο ενημερώνουμε για την λειτουργία για κάθε τύπο από τούς παραπάνω ηλεκτροκινητήρες. Καθώς επίσης ποια πλεονεκτήματα και  μειονεκτήματα παρουσιάζουν κατά την λειτουργία τους.

 

Λειτουργία μονοφασικών επαγωγικών ηλεκτροκινητήρων πλυντηρίων ρούχων με πυκνωτή

 
Αυτού του τύπου ηλεκτροκινητήρες είναι κατασκευασμένοι με δύο περιελίξεις.
 
επισκευή service επαγωγικού ηλεκτροκινητήρα πλυντηρίου ρούχων
 
 
Μία περιέλιξη για τις λίγες στροφές οι οποίες γυρίζουν τον ρότορα κατά το πλύσιμο των ρούχων. Η περιέλιξη των λίγων στροφών δίνει την δυνατότητα να γυρίζει ο ρότορας δεξιά αριστερά με την ίδια ταχύτητα αντιστρέφοντας την συνδεσμολογία στην κυρία περιέλιξη ενώ το γενικό παραμένει σταθερό. Συνήθως η περιέλιξη των λίγων στροφών είναι 12 πολική δηλαδή περιστρέφεται με ταχύτητα περίπου 470 στροφές το λεπτό.
 
 
Στο παραπάνω σχέδιο το οποίο είναι για την περιέλιξη με τις λίγες στροφές η περιέλιξη L1 είναι ίδια ώμ με την περιέλιξη L2.
 
Την περιέλιξη των πολλών στροφών ο κατασκευαστής τη χρησιμοποιεί για το στύψιμο των ρούχων. Στις υψηλές στροφές η περιέλιξη είναι διπολική και περιστρέφει τον ρότορα περίπου με 2.800 στροφές το λεπτό. Συνήθως και για τις δύο περιελίξεις ο κατασκευαστής χρησιμοποιεί τον ίδιο πυκνωτή.
 
 
Στο παραπάνω σχέδιο το οποίο είναι για τις πολλές στροφές η περιέλιξη winding 1 είναι η κυρία με τα λίγα ώμ,Η περιέλιξη winding 2 είναι η βοηθητική με τα πολλά ώμ.Εδώ το Ν πάει πάντα στο άκρο της κυρίας περιέλιξης winding 1 και ποτέ στο άκρο της winding 2
 
 
 
 
 
Το παραπάνω σχέδιο παρουσιάζει και τα δυο τυλίγματα πολλές και λίγες στροφές και τα άκρα τους που βγαίνουν στην κλέμμα.Με έξι αλλά και με πέντε άκρα καθώς γίνονται πέντε αφού μπορούμε να συνδέσουμε τον άσπρο με τον μαύρο ακροδέκτη αφού είναι φάση και στις λίγες και στις πολλές στροφές
 
Ηλεκτροκινητήρες αυτού του τύπου σαν πλεονέκτημα είχαν το χαμηλό κόστος κατασκευής και την αθόρυβη λειτουργία τους καθώς δεν είχαν ψύκτρες οι οποίες κατά την επαφή με τον συλλέκτη δημιουργούν θόρυβο.
Μειονεκτήματα τους ήταν η χαμηλή ροπή εκκίνησης καθώς και η αδυναμία του ελέγχου των στροφών. Σε αυτούς τους κινητήρες οι κατασκευαστές δεν χρησιμοποιούσαν ηλεκτρονικά για την ρύθμιση των στροφών του κινητήρα.

 

Ηλεκτροκινητήρες με συλλέκτη και ψύκτρες τύπου universal

 
 
Ο  κινητήρας τύπου universal είναι ένας τύπος ηλεκτρικού κινητήρα που  λειτουργεί είτε με AC είτε με DC. Είναι ένας μετακινούμενος κινητήρας σειράς-τυλίγματος όπου τα πηνία πεδίου του στάτη συνδέονται σε σειρά με τις περιελίξεις του ρότορα μέσω ενός μεταγωγέα ο οποίος δίνει την δυνατότητα να περιστρέφεται δεξιά και αριστερά ο ρότορας.
Συχνά αναφέρεται ως κινητήρας σειράς AC γιατί ο ρότορας συνδέεται σε σειρά με τα πηνία. Ο  κινητήρας universal είναι πολύ παρόμοιος με τον κινητήρα της σειράς DC στην κατασκευή, αλλά τροποποιήθηκε ελαφρώς για να επιτρέψει στον κινητήρα να λειτουργεί σωστά με ισχύ AC.
 
Αυτός ο τύπος ηλεκτρικού κινητήρα μπορεί να λειτουργεί καλά σε εναλλασσόμενο ρεύμα επειδή το ρεύμα τόσο στα πηνία πεδίου όσο και στον οπλισμό (και τα μαγνητικά πεδία που προκύπτουν)  εναλλάσσονται (αντίστροφη πολικότητα) συγχρόνως με την παροχή.
 
 
 
 
Στίς παρακάτω φωτογραφίες στην πίσω πλευρά του κινητήρα μπορείτε να βρείτε το πηνίο tacho . Είναι καλό να γνωρίζετε πότε πρέπει να το αντικαταστήσετε, και την λειτουργεία του. Με αυτό το εξάρτημα ο ελεγκτής του πλυντηρίου ανιχνεύει τις στροφές του κινητήρα καθώς ένας μαγνήτης περιστρέφεται μέσα στο πηνίο.Απο την τάση που δημιουργείται στα άκρα του πηνίου ο ελεγκτής καταλαβαίνει την ταχύτητα του ρότορα.Κατά συνέπεια ρυθμίζει την ταχύτητα του ρότορα κατά την είσοδο στα στάδια του προγράμματος.
 
 
 

  Αυτού του τύπου οι κινητήρες έχουν υψηλή ροπή εκκίνησης,μπορούν να λειτουργούν με μεγάλη ταχύτητα και είναι ελαφριόι και συμπαγείς. Χρησιμοποιούνται συνήθως  σε πολλές οικιακές συσκευές. Είναι επίσης σχετικά εύκολο να ελεγχθούν, χρησιμοποιώντας ηλεκτρομηχανικά πηνία ή ηλεκτρονικά. Ωστόσο, ο συλλέκτης έχει ψύκτρες που φθείρονται, επομένως μετά από χρόνια θα χρειαστούν αντικατάσταση. Επιπλέον, εν μέρει λόγω του συλλέκτη, οι κινητήρες αυτοί είναι συνήθως πολύ θορυβώδεις, τόσο ακουστικά όσο και ηλεκτρομαγνητικά.

 

Στο παραπάνω σχέδιο διακρίνεται η συνδεσμολογία των πηνίων με τις ψύκτρες και την πηγή του ρεύματος.Για να αλλάξουμε φορά περιστροφής του ρότορα αντιστρέφουμε τα μαύρα με τα κόκκινα καλώδια Aυτοί οι κινητήρες προσφέρονται επίσης για ηλεκτρονικό έλεγχο ταχύτητας και, ως εκ τούτου, ήταν η ιδανική επιλογή για οικιακά πλυντήρια ρούχων. Ο κινητήρας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανάδευση του τυμπάνου (τόσο προς τα εμπρός όσο και προς τα πίσω) αλλάζοντας την περιέλιξη πεδίου σε σχέση με τον οπλισμό. Ο κινητήρας μπορεί επίσης να λειτουργήσει μέ τις υψηλές ταχύτητες που απαιτούνται για τον κύκλο στυψίματος.  

Κινητήρας πλυντηρίων ρούχων dc inverter

 

Inverter μοτέρ πλυντηρίου, ψηφιακό μοτέρ inverter

 

Επισκευή service dc inverter πλυντηρίου ρούχων
             Dc inverter κινητήρας πλυντηρίου ρούχων

 

 

  Σε πλυντήρια ρούχων dc inverter, ο κινητήρας έχει ελαφρώς διαφορετικό σχεδιασμό, ο ρότορας του κινητήρα συναρμολογείται με στατικούς μαγνήτες πάνω στην περιφέρεια του, η ταχύτητα περιστροφής εξαρτάται από την τάση που εφαρμόζεται στην περιέλιξη του στάτη. Επιπλέον, η τάση δεν παρέχεται απευθείας από το δίκτυο, η τάση παρέχεται πρώτα στην πλακέτα μετατροπέα,και εκεί  η τάση μετατρέπεται. Αυτό σας επιτρέπει να ελέγχετε την επιθυμητή ταχύτητα του κινητήρα χρησιμοποιώντας διάφορες περιελίξεις στάτορα και αλλάζοντας την τάση στον στάτη .Ορισμένοι κατασκευαστές  προσφέρουν τα δικά τους ονόματα για πλυντήρια inverter.

Ο όρος inverter χρησιμοποιείται για να προσδώσει την μετατροπή του εναλλασσομένου ρεύματος σε συνεχές (dc) και στην συνέχεια μέσω ημιαγωγών την εφαρμογή παλμών dc τάσης στις τρεις φάσεις του κινητήρα με χρονική ελεγχόμενη διάρκεια από μικροεπεξεργαστή. Την χρονική διάρκεια τού παλμού ο μικροεπεξεργαστής την υπολογίζει αφού πρώτα μέσω αισθητηρίων παίρνει πληροφορίες για το πόσες μοίρες γύρισε ο ρότορας  στον προηγούμενο παλμό. Τα αισθητήρια που χρησιμοποιούνται είναι στην πρώτη περίπτωση τρία αισθητήρια hall όπου παίρνουμε σήματα βάση του φαινομένου hall.Στην δεύτερη περίπτωση την θέση του ρότορα την υπολογίζει από την επιστροφή του ρεύματος back emf που γίνεται στη τρίτη φάση όταν στις άλλες δύο εφαρμόζεται τάση.

Ο τριφασικός μετατροπέας γέφυρας περιλαμβάνει έξι MOSFET ισχύος μεταγωγής. Το φωτοζεύκτη χρησιμοποιείται για ηλεκτρική απομόνωση μεταξύ του συστήματος μικροελεγκτή και της τάσης διαύλου. Τα ρεύματα του κινητήρα από το δίαυλο DC ανιχνεύονται μέσω του κυκλώματος ανίχνευσης ρεύματος. Ο πόλος του μαγνήτη και η θέση του ρότορα ανιχνεύονται από τον αισθητήρα εφέ Hall. Η ταχύτητα και η θέση του ρότορα μπορούν να υπολογιστούν και να ελεγχθούν με ακρίβεια, ανάλογα. Η αγωγιμότητα 120 ° της τεχνικής διαμόρφωσης πλάτους παλμού για τη μεταγωγή MOSFETs, χρησιμοποιείται για την οδήγηση του μετατροπέα φάσης.

 

 

Η ρουτίνα διακοπής PWM.

 

Για να επιτευχθεί ο σωστός έλεγχος του κινητήρα BLDC, ο χρονισμός μεταξύ της θέσης του ρότορα που ανιχνεύεται από τον αισθητήρα φαινομένου Hall και του αντίστοιχου πίσω emf, πρέπει πάντα να τηρείται με σταθερή σειρά. Το σχήμα 13 δείχνει την ακολουθία χρονισμού μεταξύ της θέσης του ρότορα (Ch1 – Ch3) και του αντίστοιχου πίσω emf (Ch4). Οι παράμετροι κινητήρα για την πειραματική δοκιμή είναι Κ t  = 0,0761021 N m/A, J L  = 0,000245 kg m 2 και B L  = 0,00731 N m s/rad. Η απόκριση συχνότητας μεγέθους της γραφικής παράστασης με διαφορετικό K ps φαίνεται στο σχήμα 14 . Παρατηρώντας το Σχήμα 14 , μπορεί να βρεθεί ότι η συχνότητα του ρότορα 3-dB είναι περίπου 800 rad/s.

 

Εικόνα 13.

Η ακολουθία χρονισμού των σημάτων ανίχνευσης εφέ Hall και back emf.

 

Εικόνα 14.

 

Η απόκριση μεγέθους της συχνότητας του ρότορα [8].

Πλυντήριο με κινητήρα inverter έναντι  πλυντηρίου με κινητήρα ψυκτρών

Πολλοί κατασκευαστές μιλούν για έλλειψη τριβής εξαρτημάτων στους κινητήρες inverter και ότι αυτό έχει ως συνέπεια έναν πιο ανθεκτικό κινητήρα στο πλυντήριο ρούχων. Αυτή η δήλωση δεν είναι απολύτως αληθινή, εξαρτήματα με τριβές όπως τα ρουλεμάν έχουν και οι δύο κινητήρες. Η διαφορά, στο θέμα των τριβών παρουσιάζεται στις ψύκτρες (κάρβουνα) που έρχονται σε επαφή με τον συλλέκτη και  τροφοδοτούν με ρεύμα τον  κινητήρα . Τρίβονται πάνω στον συλλέκτη του κινητήρα και σταδιακά φθείρονται, αλλά η διάρκεια ζωής τους έχει σχεδιαστεί για 12000 -15000  ώρες. Η πλήρης φθορά τους έρχεται μετά από  10-15 χρόνια χρήσης του πλυντηρίου έχοντας λάβει υπόψιν τη χρήση του πλυντηρίου ρούχων για 3 ώρες την ημέρα, χρήση η οποία δεν είναι μικρή. Και σημειώστε την καθορισμένη διάρκεια ζωής του πλυντηρίου γύρω στα 10 χρόνια.

Το κόστος αλλαγής ψυκτρών σε καμία περίπτωση δεν είναι μεγάλο και η βλάβη είναι επισκευάσιμη.Έτσι, η φθορά του κινητήρα με ψύκτρες δεν μπορεί να θεωρηθεί και τόσο μεγάλο μειονέκτημα. Προβλήματα συναντούμε και στους dc inverter κινητήρες τα οποία δεν επιτρέπουν την λειτουργία  τους.Προέρχονται από βλάβες στα αισθητήρια hall.Από ξεκολλημένους και σπασμένους μαγνήτες πάνω στον ρότορα.Καθώς επίσης από βλάβες στην πλακέτα του inverter  που τροφοδοτεί με τάση τις τρείς φάσεις του dc κινητήρα.

Η πλακέτα του dc  inverter κινητήρα  είναι κατά πολύ ποιο σύνθετη και πολύπλοκη αλλά και πολύ ποιο ακριβή σε σχέση με την πλακέτα ενός κινητήρα με ψύκτρες.Τις περισσότερες φορές οι βλάβες δεν είναι επισκευάσιμες.Χρειάζεται αλλαγή πλακέτας ή κινητήρα και το κόστος είναι μεγάλο.Αυτό είναι ένα σοβαρό μειονέκτημα για τους dc inverter κινητήρες σε σχέση με τους κινητήρες με ψύκτρες.Πιστεύουμε στο μέλλον οι κατασκευαστές να εξαλείψουν τα όποια κατασκευαστικά προβλήματα.

Λιγότερος θόρυβος στο πλυντήριο με κινητήρα dc inverter

Tο μοτέρ dc inverter χωρίς ψύκτρες εκπέμπει διαφορετικό θόρυβο, σε σύγκριση με το  συνηθισμένο μοτέρ με ψύκτρες.Στο μοτέρ με ψύκτρες ακούγεται ο σπινθηρισμός και το χτύπημα του κάρβουνου στο κενό που αφήνουν τα λαμάκια του συλλέκτη.Στο dc inverter κινητήρα ακούγεται ένας μαγνητικός ήχος με ψιλή χροιά .

Επομένως, δεν θα παρατηρήσετε μεγάλη διαφορά μεταξύ του θορύβου του συνηθισμένου πλυντηρίου και του πλυντηρίου ρούχων inverter. Για ορισμένους ιδιοκτήτες πλυντηρίων,το πλυντήριο ρούχων inverter φαίνεται πιο θορυβώδης. Στα πλυντήρια ρούχων με μοτέρ inverter επιτυγχάνεται πολύ καλή ρύθμιση της ταχύτητας.Στο πλυντήριο ρούχων δεν χρειάζεται τόσο ακρίβεια στην ρύθμιση  της ταχύτητας του κινητήρα.

Εξοικονόμηση ενέργειας πλυντήριο inverter

Η λειτουργία του dc inverter κινητήρα κοστίζει λιγότερη ηλεκτρική ενέργεια,αλλά όχι πάντα. Στον dc inverter κινητήρα  απλώς ρυθμίζεται με μεγαλύτερη ακρίβεια η ροπή  η σταθερή ταχύτητα περιστροφής και ανάλογα με το βάρος των ρούχων υπολογίζει μια ταχύτητα περιστροφής με την μικρότερη  σπατάλη ηλεκτρικής ενέργειας.Το βάρος των ρούχων το καταλαβαίνει από τα αμπέρ που τραβάει ο κινητήρας όσο περισσότερα ρούχα τόσο περισσότερα αμπέρ τραβάει ο κινητήρας. Αλλά λαμβάνοντας υπόψη ότι στο πλυντήριο ρούχων η κύρια κατανάλωση ισχύος δεν είναι ο κινητήρας,καθώς το 80% της ενέργειας δαπανάται για τη θέρμανση του νερού. Η πραγματική εξοικονόμηση ενέργειας είναι πολύ μικρή. Λοιπόν, ποιος είναι ο καλύτερος κινητήρας στα πλυντήρια, μερικά από αυτά είναι πανομοιότυπα σε λειτουργία, αλλά οι κατασκευαστές στοιχηματίζουν πρόσφατα στον κινητήρα dc inverter. Επομένως, όλο και περισσότερα πλυντήρια έρχονται με έναν κινητήρα dc inverter, οι κατασκευαστές συχνά δεν ορίζουν καν τα χαρακτηριστικά του τύπου του κινητήρα. Από το 2019, περίπου το 80% των πλυντηρίων ρούχων κατασκευάζονται με κινητήρες dc inverter.

 

ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ

 

Μερικές από τις μάρκες πλυντηρίων ρούχων που αναλαμβάνουμε το service

 

ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΟΙΚΙΑΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ